Kirken

Bovlund Kirke

Bovlund Frimenigheds kirke er bygget i 1896 – da bestod menigheden af 60 medlemmer – man købte en grund og fik arkitekten Andreas Berntsen fra Vallekilde Højskole og Vallekilde Valgmenighed til at tegne bygningen. Andreas Berntsen kom til Bovlund sammen med håndværkssvende fra Vallekilde Højskole, og med hjælp fra menighedens medlemmer lykkedes det at bygge kirken i løbet af sommeren 1896, så kirken stod klar til indvielse den 19. september. Kirken blev bygget i røde sten, fik tørninglensk spir, (som senere ændredes til et almindeligt tårn) og romansk-inspirerede vinduer. Kirken ligger med stor udsigt mod syd. Kirken er – som langt de fleste danske kirker – bygget så koret vender mod øst. Indgangen er i tårnbygningen som vender mod vest. Til at begynde med var der kakkelovn i kirken, det blev senere ændret til el-varme, og i 1990´erne blev der indstalleret centralvarme. 2001 blev tårnmuren renoveret plus der kom nyt skifer på spiret. 2004 blev kirkerummet delvis renoveret. I 2007 fik kirken nye lysekroner via en anonym gave. Og i 2008 fik menigheden en stor gave fra A. P. Møllers og hustru Christines Fond på 2,8 milll., hvilket betød at der blev bygget et kapel, kirkerummet blev færdig renoveret, og orglet blev udvidet med en stemme.